Autor:
Robert Rydzewski

Słowa kluczowe:
migracje, ruchy oddolne, podmioty sformalizowane, Straż Graniczna, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

DOI:
10.26368/17332265-63/64-3/4-2024-2


Sojusze promigracyjne – współpraca ruchów oddolnych z państwem

Abstrakt

Ostatnie pięć lat stanowiły swoisty poligon doświadczalny dla ruchów społecznych i instytucji formalnych, które aktywnie działały na rzecz osób z doświadczeniem uchodźczym i migracyjnym. Celem niniejszego tekstu jest przedstawienie wyników części badań dotyczących współpracy między tymi podmiotami. W artykule rozważam, czy możliwa jest efektywna współpraca między inicjatywami społecznymi promigracyjnymi i prouchodźczymi a państwem. Opierając się na ankiecie internetowej, wywiadach i badaniach etnograficznych, ukazuję, że państwo postrzegane jako konstelacja różnych heterogenicznych dyskursów, instytucji i jednostek dopuszcza możliwość współpracy z ruchami społecznymi. Ponadto krytykuję tu podział na ruchy społeczne i instytucje formalne, argumentując, że trudno jest znaleźć jednoznaczne cechy, które pozwoliłyby precyzyjnie wyznaczyć granicę między tym, co formalne, a tym, co nieformalne. Granice te są subtelne i nakładają się na siebie.

Pro-migration alliances - cooperation between grassroots movements and the state

Abstract

The last five years have been a unique testing ground for social movements and formal institutions that have been actively working for people with refugee and migration experience. The aim of this text is to present the results of the part of a research on cooperation between these entities. In the article, I consider whether effective cooperation
between pro-migration and pro-refugee social initiatives and the state is possible. Based on an online survey, interviews and ethnographic research, I show that the state seen as a constellation of various heterogeneous discourses, institutions and individuals allows for the possibility of cooperation with social movements. In addition, I criticize the division into social movements and formal institutions, arguing that it is difficult to find clear features that would allow us to precisely mark the boundary between what is formal and informal. These boundaries are subtle and overlapping.

 

Pobierz cały artykuł w formacie .pdf
0.469s / 2797.58 kB / 190 inc