Nauka obywatelska – zmiana paradygmatu nauki czy jedynie pomocnicza procedura badawcza?
Abstrakt
Nauka obywatelska (citizen science), mimo że wciąż nie doczekała się zunifikowanej definicji, najczęściej jest opisywana jako udział nieprofesjonalistów w realizacji badań naukowych. Szerzej uznaje się ją za formę edukacji, współpracy w badaniach naukowych czy nawet ruch społeczny. W dobie globalnych zmian w ilości, jakości i dostępie do dóbr naturalnych oraz powszechnego rozwoju technologii badawczych i komunikacyjnych nauka obywatelska wydaje się nieodzowną procedurą badawczą, metodą czy wręcz odrębną dziedziną nauki wspomagającą demokratyzację nauki, edukacji i polityki. Jej uprawianie to nie tylko swoisty przywilej amatorów (nieprofesjonalistów), ale także, a może przede wszystkim, obowiązek naukowców, bez względu na dyscyplinę, w której się specjalizują.
Pobierz cały artykuł w formacie .pdf